Co zrobić aby akumulator służył jak najdłużej?

Open Hood of a Car

Okresowo naładować akumulator.

Najłatwiej stan naładowania akumulatora sprawdzić przez jego napięcie spoczynkowe. Można go również dokonać przez pomiar gęstości elektrolitu o ile producent akumulatora przewidział taką możliwość. W większości przypadków pomiar napięcia spoczynkowego będzie wystarczający i można go wykonać we własnym zakresie wykorzystując do tego najprostszy multimetr do pomiaru napięcia stałego w zakresie do 20V. Odczyt napięcia spoczynkowego dla w pełni naładowanego akumulatora nie powinien być niższy niż 12,6V.
Napięcie spoczynkowe należy mierzyć po minimum 12 godzinach od ostatniej jazdy lub zakończeniu ładowania!
Pomiaru dokonujemy tylko gdy napięcie akumulatora jest ustabilizowane. Upewnij się, że w czasie tego pomiaru oraz przed pojazd nie miał włączonych żadnych odbiorników, gdyż pomiar będzie niewiarygodny.
Jeśli pojazd jest rzadko używany akumulator najlepiej odłączyć od instalacji pojazdu (nawet wyłączony samochód pobiera pewną ilość energii z akumulatora), w sytuacji gdy auto jeździ najczęściej w trybie miejskim taką kontrolę należałoby wykonać minimum 2 razy w roku (lepiej 4, można częściej, nawet codziennie 😉 ) . Jeżeli wykryjesz, że jest on niedoładowany należy niezwłocznie bezwzględnie go doładować urządzeniem zewnętrznym takim jak prostownik czy ładowarka elektroniczna. Nigdy nie należy dopuszczać do głębokiego rozładowania akumulatora.

Kontrolować napięcie ładowania w swoim pojeździe.

Wykorzystując nawet najprostszy multimetr do pomiaru napięcia stałego w zakresie do 20V należy wykonać odczyt napięcia ładowania przez alternator lub jak to bywało w starszych pojazdach przez prądnicę. Należy uruchomić silnik i sprawdzić napięcie ładowania, mierzone na końcówkach biegunów akumulatora. Ogólnie napięcie ładowania w pojazdach bez inteligentnego układu ładowania powinno wynosić w zależności od pojazdu od 13,9V do 14,5V dla instalacji 12V (wykonaj 3 pomiary: na jałowych obrotach bez obciążenia, na jałowych obrotach przy włączonych odbiornikach takich jak światła mijania, dmuchawa i ogrzewanie szyby oraz przy obrotach rzędu 2500-3000 RPM przy włączonych odbiornikach takich jak światła mijania, dmuchawa i ogrzewanie szyby) w nowszych pojazdach z inteligentnym układem ładowania wahania są większe od 13,3V do 14,9V lecz żeby prawidłowo interpretować wyniki w przypadku inteligentnego układu potrzebne są bardziej specjalistyczne narzędzia i wiedza. Pierwszą kontrolę napięcia ładowania powinno się przeprowadzić podczas wymiany akumulatora. Następnie dobrze jest sprawdzać ładowanie dwa razy w roku przed i po okresie zimowym. Sprawny układ ładowania odpowiada za prawidłowe ładowanie akumulatora oraz za napięcie w instalacji elektrycznej pojazdu.

Niezależnie od ilości załączonych odbiorników napięcie ładowania powinno wynosić:

  • dla instalacji 6V od 6,9 V do 7,2 V
  • dla instalacji 12V od 13,9V do 14,4V
  • dla instalacji 24V od 28,0V do 28,8V

Zadbać o prawidłowe zamocowanie akumulatora.

Prawidłowo zamocowany akumulator nie może się swobodnie przemieszczać w żadnym kierunku podczas jazdy ani podskakiwać. Powinien być on zamocowany w sposó przewidziany przez producenta pojazdu (dlatego bardzo ważny jest dobór odpowiedniej obudowy akumulatora). Elektryczne połączenie akumulatora z instalacją pojazdu musi być czyste i solidne. Należy dbać o czystość pomiędzy klemami a biegunem akumulatora. Czyste połączenie powoduje lepszy przepływ prądu i zmniejsza opory jego przepływu.

Zadzwoń teraz!
Scroll to Top